Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet….

Beelddenkers denken niet in woorden, maar in beelden.

Om deze reden wordt lesstof niet goed begrepen en onthouden. Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand en wordt er gedacht aan dyslexie. De meeste mensen denken in woorden (95%) en slechts een kleine groep denkt in plaatjes (5%). Bijles helpt vaak niet omdat de lesstof nog steeds op een ‘verkeerde’ manier wordt aangeboden.

Met de ‘ik leer anders’ methode vertalen we de lesstof naar een visuele manier van denken.

Direct resultaat

De lesstof wordt op een visuele manier aangeboden en als jouw kind een beelddenker is kan hij of zij meteen aangeven of deze leermethode werkt. Doordat de lesstof wordt begrepen en onthouden boeken we meteen resultaat. Wat het zo bijzonder maakt is dat kinderen met een taalprobleem dan ineens woorden foutloos kunnen spellen, van voor naar achter en ook van achter naar voor. Dit komt omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen.

Proef op de som

Doe je ogen eens dicht en denk aan het woord: B-U-S Wat zie je? De meeste mensen zien dan de letters B-U-S voor zich.

Een beelddenker ziet dan een plaatje van een bus. Wanneer je in de klas het woordje bus moet opschrijven tijdens een spellingtest dan ziet jouw zoon of dochter een bus, met coole banden, mooie kleuren, mooie afbeeldingen, ze horen soms het geluid van de motor. Sommige kinderen zien meer beelden dan de bus alleen, als ze weer bij de les zijn is de juf 5 woorden verder tijdens de spellingtest. Door de slechte score wordt er misschien wel gezegd, ‘we denken dat jouw zoon of dochter een concentratieprobleem heeft’, of uit de leraar dat er vermoedens van dyslexie zijn. Helaas wordt er snel een label aan kinderen gehangen. Het is echter zo dat een heleboel kinderen een speciale gave hebben, het zijn namelijk beelddenkers!

Heb jij het idee dat jouw kind een beelddenker is of wil jij meer weten over dit onderwerp? Neem vrijblijvend contact op met mij!




B – U – S